Obserwatorzy

sobota, 29 czerwca 2013

Gdzie mieszka pani Dulska?

Czy wyprowadziła się już z Polski?
Oczywiście przytoczyłam nazwisko bohaterki dramatu Gabrieli Zapolskiej (Moralność Pani Dulskiej). 
Wiemy, że postać Anieli Dulskiej nie istnieje, ani nigdy nie istniała, ale taka osobowość, jaką ona była, już od wiekówma miejsce bytu w naszym społeczeństwie. Przytoczę cytaty z lektury, które do dziś są aktualne dla Polaków.

""Moja pani! Na to mamy cztery ściany i sufit, aby brudy swoje prać w domu i aby nikt o nich nie wiedział. Rozwłóczyć je po świecie to ani moralne, ani uczciwe. Ja zawsze tak żyłam, ażeby nikt nie mógł powiedzieć, iż byłam powodem skandalu. Kobieta powinna przejść przez życie cicho i spokojnie."


" ( ) byt zabezpieczony to podstawa życia. A co do męża, można go uchodzić. Pensję zabierać, gdy zafasuje - co dzień dwie szóstki na kawę do łapy, a cygara samej kupować i suszyć na piecu. Inaczej taki pan może cię zrujnować."

"Będzie znów można zacząć żyć po bożemu "



Boimy się opinii innych ludzi, zastanawiamy się, co ktoś sobie pomyśli, gramy jakieś wymyślone role przed innymi ludźmi, 

I ja sama na tym się złapałam wielokrotnie. Często rezygnuję ze swoich planów, bo tak nie wypada, bo inni robią coś innego, pewnie to, co oni robią, jest poprawne, zmieniam decyzję tak, żeby innym pasowały.




Nie chcę być Anielą Dulską!

2 komentarze:

  1. 'Boimy się opinii innych ludzi, zastanawiamy się, co ktoś sobie pomyśli, gramy jakieś wymyślone role przed innymi ludźmi' -ojj tak, tak cała prawda o ludziach!
    Miłego dnia ♥

    OdpowiedzUsuń
  2. Popieram panią wyżej. Trudno jest być nawet sobą, w obawie przed ludźmi i tym, co pomyślą.

    OdpowiedzUsuń