Obserwatorzy

wtorek, 25 marca 2014

Stary Kleparz - Kraków

     Najlepiej jest pisać o czymś, co się zna. Od października mieszkam w Krakowie i codziennie poznaję to miasto.
     Pisałam tu już o spacerze po Podgórzu, o Kazimierzu, drugi raz Kazimierz, wrzucałam posty ze zdjęciami z Krakowa, a dzisiaj łaziłam po Starym Kleparzu i o tym Wam opowiem.
     Obszar ten, nie jest osobną dzielnicą - należy do Starego Miasta, położony jest w pobliżu Galerii Krakowskiej (ulica Pawia), aby się tam dostać, można wysiąść na przystanku Basztowa LOT.
     Charakterystyczne obiekty? Chyba najbardziej znanym, umieszczanym w przewodnikach jest Pomnik Grunwaldzki na Placu Jana Matejki, a tuż obok kościół pod wezwaniem świętego Floriana. Ciekawostką jest to, że w czasach, kiedy Kleparz był jeszcze oddzielnym miastem, przez pewien czas nazywał się Florencją, od świętego Floriana właśnie. Skąd Kleparz? Prawdopodobnie od targowego zwyczaju „uklepywania” transakcji na targu - czytam na wikipedii. Właściwie jedną przecznicę dalej znajduje się Rynek Kleparski, który dzisiaj jest placem targowym. Mnóstwo ludzi sprzedających różne rzeczy, ale w czasach hipermarketów, rzadko kiedy zakupy na takim targu się opłacają, chyba że chodzi o domowe wyroby.

     To była krótka, ale ciekawa przechadzka, nie pominęłam również second - handów, na które po drodze trafiłam i znowu wróciłam do domu z ciekawymi łupami. Oto kilka zdjęć z dzisiejszego spaceru:





Karmello - kawa lub herbata za 3,50!





Pogoda tez nas nie rozpieszcza, w panujący nastrój idealnie wpasowuje się piosenka wykonywana przez Kingę Preis Kraków 

Nie wiem, gdzie następnym razem poniosą mnie nogi. Na mojej liście place to go in Krakow jest jeszcze na pewno Zakrzówek i Lasek Wolski, Kopiec Kościuszki. Może mi coś zaproponujecie?

1 komentarz: